Forbrugsmønstre i fødevarebranchen under corona - og betydningen heraf

Forbrugsmønstre i fødevarebranchen under corona - og betydningen heraf

De fleste fødevarekategorier har været i vækst i detailhandlen i de seneste måneder efter corona. Forbrugerne har ganske vist handlet ind færre gange i løbet af ugen - men har til gengæld lagt mere i indkøbsvognen. Samtidig er online salget steget markant.

I modsætning til detailhandlen har restaurationsbranchen været hårdt ramt efter nedlukningen og den først nylige genåbning med en række restriktioner koblet sammen med usikkerhed blandt mange forbrugerne og markant færre turister.

Blandt fødevareproducenterne er der derfor et meget blandet billede af de seneste måneders udvikling - afhængig af deres produktportefølje og distributionskanaler.

Uanset hvor man sidder, er der behov for at revurdere sin strategi i lyset af corona og de adfærdsændringer, der er opstået i kølvandet af den. Nogle kan være midlertidige, andre mere permanente. Hvis man er i restaurationsbranchen, vil man f.eks. skulle forholde sig til eksisterende pladskrav, færre gæster, sværere vilkår for buffet og trend mod lokale råvarer og øget take-away. Det er nu, at der skal tænkes fremad.