Er de-influencing et budskab til virksomhederne?

Er de-influencing et budskab til virksomhederne?


Du skal ikke scrolle længe på Instagram og TikTok, før du opdager, at du skal købe noget (mere) for at blive lykkelig. I en tid med krig, inflation og et ustabilt verdensbillede er der dog nu opstået en modtendens blandt influencere. Den hedder ”de-influencing”.  

Men hvad betyder det, og hvad er budskabet? Under hashtagget ”de-influencing” fortæller influencere på stribe, hvad de mener, du IKKE skal købe. De-influencing ligner dog ikke et decideret opgør med forbrugskulturen, men kunne - udover at skabe opmærksomhed - være et opråb til virksomheder om at stoppe med at give produkter væk uden kritisk sans.  

Virksomheder bør stille krav om mere autenticitet og troværdighed fra influencerens side. Gøre sig umage med at finde en profil, der oprigtigt matcher brandet og passer til deres produkt. Men influencerne selv har også et ansvar. De bør ikke reklamere for produkter, som de ikke kan stå inde for. I dag kan følgerne lynhurtigt gennemskue, hvis det er tilfældet, og det er ikke særligt holdbart i længden for nogen. Følgernes tillid og influencernes troværdighed er på vej i den forkerte retning, og der er brug for forandring,  

Så #de-influencing er nok ikke begyndelsen på slutningen på forbrug og influencermarketing. Men det er et opråb og en gimmick, der måske kan give virksomhederne og branchen lidt at tænke over…

Vil du vide mere? Du er altid velkommen til at kontakte os, hvis du vil høre mere om influencer marketing, og hvordan det kan bruges i din virksomhed.