Strategi og forretningsudvikling

Bliv skarp på dine mål og hvordan du kan opnå dem...

De virksomheder, der mestrer arbejdet med at formulere målsætninger og eksekvere strategien har en højere overskudsgrad og vækst end andre virksomheder. Det er konklusionen på en undersøgelse af ejerledede virksomheder i Danmark fra Center for Ejerledede Virksomheder, og det er nok ikke så overraskende. Det, der måske er mere overraskende, er, at 3/4 af virksomhederne enten ikke får formuleret målsætninger baseret på en grundig analyse eller får dem omsat til handlingsplaner og arbejdsopgaver. Derfor er der et stort, uforløst potentiale for vækst. 

Årsagen til at mange virksomheder ikke er skarpe på mål og vejen til at nå dertil, anføres i undersøgelsen typisk som travlhed med den daglige drift. Derudover oplever vi, at mange virksomheder, selv hvis de får formuleret mål og planer, ofte er for farvet og begrænset af egen historik, når der skal laves planer. De kommer ganske enkelt til at mangle det eksterne perspektiv.  

Vi kan hjælpe dig med at blive skarp på såvel mål som strategi og indsatser, og vi kommer samtidig med et friskt pust og perspektiv udefra. Vi er samtidig godkendte rådgivere for SMV:PRO, der har til formål at professionalisere små og mellemstore virksomheder. Du kan derfor muligvis få tilskud til vores hjælp til analyse, strategi og handlingsplaner gennem støtteordninger, hvis du er interesseret i det. Kontakt os for mere information herom. 


Hos MOVE AHEAD er vi godkendte rådgivere for:


Strategiproces

Hos MOVE AHEAD tager vi udgangspunkt i din situation og har en afprøvet proces for arbejdet fra analyse til strategi til konkrete planer. Vi bruger internationalt anerkendte modeller til arbejdet, arbejder praktisk og konkret, og tilbyder at følge det hele til dørs. Den proces sikrer, at der sker noget, at handlingerne er forankret i virksomhedens målsætninger og strategi, og at der følges op på det hele. 


Det Strategiske Hus

Når vi arbejder med overordnede mål og virksomhedsstrategi, tager vi ofte udgangspunkt i Det Strategiske Hus. Det indeholder virksomhedens mission, vision, værdier, strategiske mål, kernekompetencer og Must-Win-Battles, og det er samtidig et godt værktøj til opsummering på én side og enkel kommunikation.  

Vi kan hjælpe med at udvikle og/eller optimere de forskellige elementer i Det Strategiske Hus og skabe sammenhæng mellem dem. Vi kan også hjælpe med efterfølgende at få strategien kommunikeret ud til organisationen og få elementerne arbejdet ind i den enkelte afdeling.    

Et af de seneste eksempler:
Solamagic

Solamagic er en af verdens førende producenter af varmelamper. Vi har haft fornøjelsen af at udvikle Det Strategiske Hus for Solamagic Scandinavia i tæt samarbejde med ledelsen. 

Det Strategiske Hus giver hele organisationen hos Solamagic Scandinavia en klar retning for, hvor virksomheden skal hen og hvordan for at opnå ledelsens klare vækstambitioner.    


Strategiske delområder

Vi hjælper naturligvis også med strategiske delområder, f.eks. optimering af produkt- og kundeportefølje, Go-to-Market strategi eller lokal vs. regional optimering.  

Porteføljeoptimering

Fokus på de rette produkter, salgskanaler og kunder vil give en bedre udnyttelse af ressourcerne og en større indtjening. Vi hjælper med både analyse og optimering. 

Go-to-Market strategi

En klar Go-to-Market strategi baseret på et godt beslutningsgrundlag er fundamentet for en effektiv markedsekspansion. Vi hjælper med såvel analyse som strategi.

Lokal og regional optimering

Hvis man driver aktiviteter på tværs af grænser, gælder det om at udnytte synergieffekterne og samtidig opfylde lokale behov. Vi hjælper med analyse og strategi.

Et af de seneste eksempler:
Svaneke Chokoladeri

Svaneke Chokoladeri producerer og sælger gourmet chokolade lavet i hånden fra bunden af de bedste råvarer og efter bæredygtige principper. Vi har haft fornøjelsen af at hjælpe ejeren, Janne Lundberg, med forretningsudvikling, herunder identifikation af ny, udvidet kundebase.

Læs mere om hvad Svaneke Chokoladeri siger om det samarbejde - under referencer.   

 

Et andet eksempel:
Mortensens

Bager Mortensen producerer premium kiks til ostebordet, lavet i hånden af de bedste råvarer. Vi har haft fornøjelsen af at hjælpe ejeren, Karsten Mortensen, med at udvikle en Go-to-Market strategi for hans nye brand, Mortensens, som nu er at finde i de førende ost- og delikatessebutikker i Skandinavien.

Læs mere om hvad Bager Mortensen siger om det samarbejde - under referencer


Andre cases

Omstrukturering af Hasbro

Omstrukturering af Hasbro Nordic, herunder etablering af nordisk organisation, optimering af produkt- og kundeportefølje, værdibaseret ledelse og uddannelsesprogrammer.

Strategi for formcph

Udarbejdelse af mission, vision og værdier samt overordnet strategi med konkrete vækstinitiativer for indretningsarkitektfirmaet formcph.

Vækstplan for Coca-Cola

Vækstplan for Coca-Cola i Danmark i lyset af parallelimport, grænsehandel og ændring af forbrugerpræferencer. 

Relancering af Søndagsavisen

Omstrukturering og relancering af Søndagsavisen, herunder nyt redaktionelt koncept, ny distribution, markedsføring og omstrukturering af organisationen.

Strategi for Dansk Droge

Udarbejdelse af nordisk strategi med efterfølgende eksekvering efter opkøb af virksomheder indenfor sports nutrition i hvert nordisk land.

Nordisk strategi for Egmont

Input og sparring til nordisk strategi for Egmont Serieforlaget. 

Du kan læse mere om os under Om Os og se, hvad vores kunder siger om os under Referencer.


Hos MOVE AHEAD er vi godkendte rådgivere for erhvervshusene, herunder bl.a. for SMV:PRO, 

der har til formål at professionalisere små og mellemstore virksomheder.