Skab vækst gennem eksport

Det danske marked er i sagens natur begrænset i størrelse. Alligevel er det under 10% af de små og mellemstore virksomheder, også kaldet SMV’er, der eksporterer til udlandet. Det forklares af Dansk Erhvervsfremmebestyrelse med manglende erfaring, ressourcer og kompetencer. Men dermed får virksomhederne ikke adgang til alle de potentielle kunder og nye forretningsmuligheder, der ligger i udlandet, og oplagte muligheder for fx udnyttelse af ledig kapacitet, stordriftsfordele, udjævning af sæsoner og konjunkturer og risikospredning gennem diversifikation af deres markedstilstedeværelse.

Hvis din virksomhed gerne vil i gang med eksport, vil det være en god idé at gøre det med en planlagt og strategisk tilgang i stedet for at det hele bliver tilfældigt, fx på baggrund af henvendelser fra udlandet. Det kan vi hjælpe dig med.



Vi kan hjælpe dig godt igang

Hos MOVE AHEAD arbejder vi med en proces for vejen til eksport. Vi tager udgangspunkt i kundens behov men starter normalt med at afdække eksportmotiver- og parathed samt målsætninger. Vi vil herefter foretage en overordnet markedsscreening efterfulgt af en markedsanalyse, hvor vi fokuserer på de produkt- og markedsspecifikke forhold med henblik på at kunne vurdere potentialet. Med udgangspunkt i markedsanalysen vil vi kunne anbefale prioriteter og valg af marked(er). Når marked(er) er valgt, vil en Go-to-Market strategi kunne blive udarbejdet. Den vil bl.a. indeholde strategi for salgskanaler og kundemålgrupper, salgsform, produktsortiment, prissætning og branding og kommunikationsstrategi. Afslutningsvis vil der blive udarbejdet en handlingsplan, der kan sikre, at aktiviteterne bliver eksekveret.



International erfaring

Hos MOVE AHEAD har vi selv været der. Vi har boet og arbejdet i flere forskellige lande. Vi har haft det kommercielle ansvar på tværs af lande i nogle af verdens førende mærkevarevirksomheder, herunder Kellogg's, Coca-Cola og Hasbro. Og igennem den seneste årrække har vi været rådgivere for en række SMV-virksomheder i Danmark. Vi er desuden godkendte rådgivere for Erhvervshusene, herunder for SMV:Eksport.


Udpluk af cases

Solamagic

Solamagic er én af verdens førende producenter af varmelamper. Vi har i samarbejde med ledelsen haft fornøjelsen af at udvikle en B2C og B2B Go-to-Market strategi, herunder for salgskanaler og målkunder, for en ekspansion fra Danmark til de øvrige nordiske lande på baggrund af en forudgående markedsanalyse.  


 

Mortensens

Bager Mortensen producerer premium kiks til ostebordet, lavet i hånden af de bedste råvarer. Vi har haft fornøjelsen af at hjælpe ejeren, Karsten Mortensen, med at udvikle en Go-to-Market strategi for hans nye brand, Mortensens, på baggrund af en forudgående markedsanalyse og markedsudvælgelse. Strategien førte med det samme til distribution i de førende ost- og delikatessebutikker i Skandinavien.

Læs mere om hvad Bager Mortensen sagde om det samarbejde - under referencer.

 

Egmont Serieforlaget

Egmont Serieforlaget er en udgivervirksomhed, der favner mange kendte brands med forskellige målgruppeprofiler på forskellige markeder. Vi har haft fornøjelsen af at give rådgivning til ledelsen omkring en nordisk strategi.

Læs mere om hvad Bager Mortensen sagde om det samarbejde - under referencer.



 

Maxim

Dansk Droge var den førende medicinalvirksomhed indenfor multivitaminer, kosttilskud og naturlægemidler i Danmark. I forbindelse med opkøb af virksomheder indenfor sports nutrition, herunder Maxim, i hvert nordisk land, havde vi fornøjelsen af at hjælpe ledelsen med at udvikle en nordisk strategi for dette produktområde.

Læs mere om hvad Dansk Droge sagde om det samarbejde - under referencer.

 

Pringles

Pringles er et af verdens mest kendte brands indenfor snacks. Vi har haft fornøjelsen af at arbejde med det brand på tværs af lande, herunder identifikation og lancering af smagsvarianter optimeret til det enkelte marked.